Slik blir strømportalen best mulig

Gå til hovedinnhold

Slik blir strømportalen best mulig

Strømpris.no har alle forutsetninger for å kunne være en god og nyttig portal som hjelper forbrukerne å finne den gunstigste strømavtalen. Men da må det gjøres noen få enkle grep.

Av: Linda Ørstavik Öberg, energipolitisk rådgiver i Huseierne.

Strømpris.no er Forbrukerrådets oversikt over alle strømavtalene i markedet. Den skal gi forbrukerne en god oversikt og hjelpe oss å velge riktig strømavtale. Hittil har portalen fått mye kritikk for at den leder forbrukerne inn i dyre strømavtaler.

Derfor er den nylig lagt om, men portalen fungerer fremdeles ikke helt optimalt.

I dag er det fortsatt ikke et helt klart skille mellom korttidsavtaler, kampanjeavtaler og ordinære avtaler.

Når disse «lureavtalene» fremdeles vises i standardvisningen i prisoversikten, er det fort gjort for forbruker å trå feil.

 

Fortsatt mulig å villede

Kun med klare rammer, samt ærlig markedsføring og priser, vil en strømportal kunne fungere som nyttig forbrukerinformasjon og veiledning.

Men med rom for å finne på kreative avtaler og tilbud som er forvirrende og misledende for kundene, så vil dette alltid misbrukes av noen strømselskaper.

De satser på at kunden ikke orker eller klarer å sette seg inn i hva avtalen koster på sikt og hva de spesielle vilkårene er, og tjener på den måten gode penger på å huke inn kunder som egentlig hadde en billigere strømavtale der de var.

 

 

Vis prisene for minst 12 måneder!

Her er det viktig å ta grep for å sikre at portalen gir et riktig bilde av den faktiske avtalen og prisen, for å forhindre at strømkundene blir villedet når deler av bransjen utnytter de hulrommene som finnes.

Ved å være strengere enn i dag og sette en varighet på minst 12 måneder, vil man automatisk luke bort kampanjeavtaler og avtaler med varighet på kun en måned eller to.

Da tvinger man strømselskapene til å slutte med korte kampanjetilbud, siden de uansett ikke tjener noe på dette når de ikke får være med i oversikten.

 

Ikke bra for omdømmet

Strømselskapene bør uansett holde seg for gode til å tilby avtaler der de selger strømmen med tap, for så å sette forbruker over på en mye dyrere avtale.

Bransjen sliter allerede med omdømmet, og dette er ikke med på å bedre forbrukernes tillit.

 

 

Mange føler seg lurt når de hopper på kampanjeprodukter til lav pris, og senere finner ut at de er satt over på en dyr avtale. 

Det er ikke rart at folk flest synes strøm er vanskelig, når man i salgsprosessen møter uklare priser og komplekse avtalevilkår som endrer seg nesten før man rekker å trykke på bestill.

De fleste skjønner selvsagt at strømselskapene ikke driver med veldedighet, de skal jo tross alt tjene penger.

Men det er en grunn til at strøm topper klagestatistikken hos både Forbrukerrådet og Forbrukertilsynet.

 

Umulig for forbruker

Her har vi fremdeles en lang vei å gå for at prisbildet skal være oversiktlig og enkelt for forbruker å forholde seg til.

Først da vil de selskapene som faktisk tilbyr gode avtaler og billige strømavtaler få skinne. I dag havner de dessverre i skyggen av de kortsiktige lokketilbudene.

Alle parter tjener på sikt på transparens. Åpenhet, troverdighet og lønnsomhet kan faktisk gå hånd i hånd.

Enn så lenge må forbrukerne ha tunga rett i munnen når de skal velge strømleverandør og strømavtale. Husk at det fremdeles er slik at når noe virker for godt til å være sant, er det som regel det!

Mer fra Huseierne

Se alle artikler

Tre seiere til Huseierne i statsbudsjettet!

Les mer