Etter fastnettet og 3G-nettet, er det bestemt at også 2G-nettet skal legges ned.
2G-nettet er brukt til alarm, og vil ha konsekvenser for blant annet enkelte el-biler, men også for trygghetsalarmer, og ikke minst heiser som fortsatt bruker 2G-nettet.
Den første beskjeden var at nettet skulle slukkes innen 31.12.24, men slukkingen er nå blitt utsatt til utgangen av 2027 på grunn av bekymring for konsekvensene for kritisk infrastruktur.
Bekymring for heiser i sameier og borettslag
Digital Solutions Manager i KONE, Morten Zetterstrøm, forteller at da fastnettet ble lagt ned, sendte KONE ut informasjon og purret kundene, men så spesielt at informasjonen ikke kom frem til styrene i sameier og borettslag.
- Medlemmer i styrene endres veldig ofte, og har ikke styret en egen e-post så vil det kanskje ikke komme til rett person, sier ansvarlig for teknisk support på alarm, Sigrun Hansen i KONE.
Bestilling av nye alarmer i heiser tar tid, og det er mange enheter som skal byttes.
- Først skal du få et tilbud som må godkjennes, og så skal det installeres, og det er ikke slik at du kan ringe i dag, og få hjelp i morgen, understreker Hansen.
Kundens ansvar å ha heisen oppgradert
- Det er kundens ansvar å ha heisen oppgradert, og hvis heiskontrollen kommer på besøk, og alarmen ikke fungerer, vil heisen bli stengt, advarer hun.
- Regelverket henviser til TEK17 hvor det står klokkeklart at eieren av løfteinnretningen (heisen) er ansvarlig for installasjonen uansett, understreker Zetterstrøm.
Sluttet å selge heiser med 2G i 2021
- Da vi i slutten av 2021 fikk vi vite at 2G-nettet skulle slukkes, sluttet vi også å selge heiser med 2G, forteller Hansen.
Har kunden en heis med 2G blir det ikke ansett som en reklamasjonssak fordi det er en tredjepart som har tatt avgjørelsen om å slukke 2G-nettet.
- I en høyblokk med eldre beboere som er avhengige av gåstoler, eller som har rullestolbrukere vil selvsagt en stenging av heisen få store konsekvenser, legger hun til.
Mange heiser kan oppgraderes til 4G
Mange heiser kan oppgraderes til 4G, men ventetiden kan være lang.
Derfor anbefaler både Zetterstrøm og Hansen at sameier og borettslag er føre var, og undersøker med sine heisleverandører i god tid om oppgradering er mulig.
Generelt sett, anbefaler de også at sameier og borettslag oppretter et heisfond slik at slipper å stå overfor store økonomiske utfordringer den dagen det oppstår et problem.
- Det er viktig å vite at hvis heisen må skiftes ut fordi den er for gammel, vil det gjerne ta ett år fra heisen er bestilt til den er installert, avslutter Hansen.