Vaskehjelp i hjemmet? Dette bør du vite

Gå til hovedinnhold

Vaskehjelp i hjemmet? Dette bør du vite

Nordmenn kjøper stadig mindre svart arbeid. Men på ett område peker pilen i helt feil retning: Rengjøringstjenester. Vi har derfor snakket med Skatteetaten om det du trenger å vite om hvit vaskehjelp til hjemmet.

I Skatteetatens undersøkelse fra våren 2018 ligger rengjøringshjelp på topp over kjøp av svart arbeidskraft. Hele 29 prosent av de som har kjøpt rengjøringstjenster de siste to årene, har gjort det svart. Til sammenligning, ligger den generelle prosentandelen som har handlet svart i samme periode på ti prosent.

Øivind Strømme, direktør for regionavdelingen i Skatteetaten, tror det er sammensatte årsaker til at tallet er såpass høyt innen rengjøringstjenester.

- Det er for eksempel enkelt å tilby tjenester i denne bransjen, både å starte virksomhet og som «frilanser» uten firma. Men i det siste har det kommet flere ordninger som gjør det lettere å velge hvitt når man kjøper fra firma, for eksempel godkjenningsordning fra Arbeidstilsynet og HMS-kort.

- Men er det lett nok for folk å gjøre dette hvitt?

- Nei. Derfor ønsker Skatteetaten å offentliggjøre en del skatteopplysninger om alle virksomheter slik at folk får nok informasjon til å kunne velge de seriøse, sier Strømme.

225 000 husstander drar nytte av medlemsfordelene i Huseiernes Landsforbund. Klikk her for å bli medlem du også! 


Kjøpe fra virksomhet

Når du skal kjøpe vasketjenester til hjemmet kan du enten kjøpe dette av en privatperson eller av en virksomhet. Det som krever minst av deg som hyrer inn vaskehjelpen, er å kjøpe fra en virksomhet. Ditt ansvar er da å sjekke at selskapet er registrert i Arbeidstilsynets renholdsregister. Dette registeret finnes på Arbeidstilsynets nettsider, der du enten kan søke på firmanavn eller på godkjente virksomheter i ditt nærområde. Det er forbudt å kjøpe renholdstjenester fra virksomheter som ikke er i dette registeret. Dersom du finner virksomheten du vil bruke i registeret, skal du bare passe på at du får en faktura og betaler via bank. Sjekk også at rengjørerne har HMS-kort, noe alle arbeidstakere i godkjente renholdsbedrifter skal ha når de er på jobb.

 

Kjøpe fra privatperson

Det er også mulig å kjøpe rengjøringstjenester fra en privatperson. Dersom du for eksempel kun kjøper en liten vårrengjøring eller julerengjøring, kan det hende at du ikke betaler rengjøreren mer enn 6 000 kroner i lønn i året – da er det skattefritt.

Dersom du betaler over 6 000 kroner, men under 60 000 kroner i året, må du sende A-melding.

En A-melding er en samordnet rapportering av lønns- og ansettelsesforhold som går til Skatteetaten, NAV og Statistisk sentralbyrå (SSB). Den skal sendes inn hver måned av alle som utbetaler lønn, pensjon og andre ytelser. A-meldingen fylles ut gjennom innlogging på altinn.no. Dette må gjøres hver gang du utbetaler lønn – i praksis hver måned.

 

Skatt og mulig merverdiavgift

Du må også beregne og betale skattetrekk når du kjøper rengjøringstjenester av en privatperson. Skattetrekket finner du ut av ved å be om rengjørerens skattekort. Dersom bruttolønnen til den som vasker er 4 000 kroner og skattekortet er på 25 prosent, betaler du 1 000 kroner i forskuddstrekk til skatteoppkrever, og 3 000 kroner til rengjøreren. Når du fyller ut A-meldingen får du automatisk kontonummeret og KID-nummer til skatteoppkreveren.

 

Betal gjennom bank

Skatteetaten anbefaler å betale lønn gjennom bank fremfor å gi den rett i hånden.

- Hvis den som vasker utfører mange oppdrag hos forskjellige arbeidsgivere, kan dette bli vurdert som virksomhet. Da er den som vasker pliktig til å registrere seg som næringsdrivende og alle inntektene skal føres i regnskapet for virksomheten. Da kan det også være at virksomheten er merverdiavgiftspliktig, forklarer Øivind Strømme, direktør for regionavdelingen i Skatteetaten.

- Men har jeg som kjøper tjenestene ansvar for å sjekke dette?

- Nei, det er ansvaret til den som utfører tjenesten.

 

Skriftlig avtale

Skatteetaten anbefaler at man lager skriftlig avtale. Det kan være en trygghet for begge parter. Avtalen kan da inneholde partenes navn, tidspunkt for når arbeidsforholdet starter, oppsigelsesfrister, opplysninger om hvilke oppgaver som skal utføres, avtalt lønn og eventuelt andre ting som er relevant for forholdet. raa@huseierne.no

Mer fra Huseierne

Se alle artikler

Tre seiere til Huseierne i statsbudsjettet!

Les mer