Gammeldags å bruke dopapir

Gå til hovedinnhold

Gammeldags å bruke dopapir

Mose og spikkede trepinner, som ble satt inn i veggen igjen etter bruk, var vanlig før vi fikk toalettpapir. Men kan vi nordmenn venne oss til vask og føn nedentil?

SPYLE: Nå skal man ikke lenge spyle ned i do, men også opp. Foto: Geberit
SPYLE: Nå skal man ikke lenge spyle ned i do, men også opp. Foto: Geberit

- Hvem ville finne på å gni stumpen på en liten baby ren med tørt papir hvis man har tilgang på rent vann, spør Christoph Behling.


Den sveitsiske designeren, som holder til i London, har høstet stor anerkjennelse fra en rekke bransjer og miljøer. Han er blant annet sjefsdesigner for klokkemerket TAG Heuer. Nå har han også vært formgiver for Geberits nye dusjtoalett.  I store deler av Asia foretrekker man dusjtoaletter fremfor papir. Og Behling er ikke i tvil om at vann har sine fordeler. Det lærte han da han bodde i Japan. Etter å ha blitt vant til dusjtoalettet liker han ikke lenger å bo på hotell uten. Det blir som ikke å få dusjet om morgenen.  

- Ny teknologi vil også innta baderommene. Det er rett og slett gammeldags å bruke papir, påstår han.

– Skulle jeg skjære ned trær og lage papir for å rengjøre min datter?

225 000 husstander drar nytte av medlemsfordelene i Huseiernes Landsforbund. Klikk her for å bli medlem du også.

Hverdagsluksus


Å snakke om toaletter er beklemmende for de fleste. Men det er også viktig, hevder designeren. Selv om han er kjent for å formgi luksuriøse produkter, misliker han å bli satt i bås.  

– Jeg foretrekker å gjøre de små tingene i livet bedre. Vi går på toalettet flere ganger om dagen. Å gjøre et toalett funksjonelt og behagelig – det er det som er luksus for meg, sier Behling.  Han liker skandinavisk design, og har for eksempel Wegner-stoler hjemme. Vi har vært gode til å bringe det beste ut av hverdagsproduktene, hevder han.  

– Det blir som å lage god mat med enkle råvarer; det er det jeg liker ved den skandinaviske kulturen. Det er det som er ekte kvalitet.  

Men kvalitet koster. Og det koster noen kroner å kjøpe et dusjtoalett. Prisen ligger på ca. 6 -7 000 kroner for de aller billigste til ca. 50 000 kroner for de mest eksklusive. Montering kommer i tillegg.  

– Et badekar man kanskje bruker fire ganger i året koster langt mer, men det gir ikke på langt nær så mye velvære, hevder Christoph Behling.  

Har luktavsug


Wenche Sydhagen, markedskoordinator for Geberit i Norge, synes det er ekstra stas at Christoph Behling tok på seg oppdraget med å designe deres nye toalett, toppmodellen AquaClean Mera.

– Han har gjort en fantastisk jobb med å pakke Meras unike funksjonalitet inn i et lekkert og sømløst design, sier hun.  I tillegg til å dusje baken med vann, og føne den tørr etterpå, har toalettet en rekke smarte løsninger mener hun. For det første vil dette toalettet en gang for alle ta livet av diskusjonen om toalettsetet skal være oppe eller nede. Innebygde bevegelsessensorer åpner toalettet automatisk når noen nærmer seg. Den samme sensoren tenner et diskret LED-lys som er perfekt for nattlige toalettbesøk.  Det er også automatisk oppvarming i toalettsetet. Så uansett hvor kaldt det er på badet vil man ikke få kuldesjokk når man setter seg ned. Vannet som kommer ut er selvfølgelig kroppstemperert.  Til stor glede for den som sitter på do – og alle som kommer rett etterpå – har AquaClean Mera også automatisk luktavsug. En stillegående vifte fjerner all lukt der den oppstår; det vil si nede i toalettskålen. Det gjør duftlys og annen ventilasjon overflødig skal vi tro Sydhagen.  

– Undersøkelser vi har gjort om norske toalettvaner viser at nordmenn bruker i snitt 14 minutter om dagen på toalettet. Omtrent hver tredje norske forbruker ønsker seg bedre hygiene ved toalettbesøk, og med dusjtoalett blir du rengjort med vann, noe som øker følelsen av velvære hos alle som prøver det. Flere av våre kunder sier at etter at de har fått seg dusjtoalett hjemme, føler de seg ikke skikkelig rene når de må rengjøre seg med toalettpapir, forteller Wenche Sydhagen.

Mens nesten syv av ti japanske familier har et dusjtoalett hjemme, er dusjtoaletter fremdeles et nisjeprodukt i Skandinavia. Wenche Sydhagen i Geberit Norge har tro på at også norske forbrukere i større grad vil velge denne typen toalett.  

– Den trenden vi ser er at baderommet blir mer luksuriøst. Vi ser frittstående badekar, minimalistisk design og flere kvadratmeter. Her passer AquaClean godt til trenden.

Praktisk for bevegelseshemmede


Også Villeroy & Boch / Gustavsberg tilbyr dusjtoaletter. ViClean er deres nye modell. Den er laget i samarbeid med de italienske designerne Daniel Debiasi og Federico Sandri. Toalettet har justerbar dusjdyse, regulerbar vannstråle og temperatur. Her kan man få bevegelig komfortdusj eller pulserende massasjedusj om man vil.  Rensing med vann gir ifølge produsenten en mer skånsom behandling av sart hud og reduserer risikoen for allergiske reaksjoner ved bruk av papir.  I tillegg vil dusjoalett være en meget god hjelp for personer med redusert bevegelighet. Man slipper rett og slett å vri seg rundt for å komme til med papiret.  

Det bekrefter redaktøren i fagtidsskriftet Handicapnytt, Ivar Kvistum:  

– Denne type teknologi kan bidra til at en del mennesker får mindre behov for assistanse, sier han.  Funksjonshemmede kan få både dusjtoaletter og bidétilsatser gjennom de offentlige hjelpemiddelsentralene. Men grensene mellom funksjonshemmet og ikke-funksjonshemmet er flytende, påpeker han. Også eldre mennesker som begynner å bli litt stive i leddene kan ga glede av denne typen produkter.  

– Jeg synes derfor det er naturlig at det finnes et privatmarked ved siden av det som det offentlige kan tilby av hjelpemider for funksjonshemmede, sier Ivar Kvistum til Hus & Bolig. ngs@huseierne.no

Fakta: Norske toalettvaner

- Nordmenn bruker i gjennomsnitt 14 minutter av dagen til toalettbesøk.

- 18 prosent bruker smarttelefon under toalettbesøk.

- 9 prosent sjekker epost på mobil eller nettbrett mens de sitter på toalettet.

- 78 prosent av befolkningen bruker toalettpapir.

- 80 prosent vasker alltid hendene etter toalettbesøk.

- 31 prosent sier de ønsker bedre hygiene ved toalettbesøk.

Kilde: YouGov på oppdrag fra Geberit i 2014.

Mer fra Huseierne

Se alle artikler

Tre seiere til Huseierne i statsbudsjettet!

Les mer