Ved oppføring og kjøp av ny bolig er det vanlig å gjennomføre en ettårsbefaring. Befaringen skal holdes ett år etter overtakelse av boligen.
- Befaringen er viktig for å avdekke eventuelle feil eller mangler som har dukket opp etter overtakelsen.
- Av bevishensyn må du gi skriftlig beskjed med en gang du oppdager feil og mangler. Da sikrer du at du reklamerer i rimelig tid. Ikke vent til befaringen.
Før befaringen
Ved overtagelse begynner reklamasjonsfristen å løpe. Uavhengig av befaringen, må du altså selv passe på at du reklamerer i tide.
- Man skal reklamere til entreprenør innen rimelig tid etter at man har oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen.
- Det finnes ingen absolutt grense for «rimelig tid», men tommelfingerregelen er 2 måneder.
- Den skriftlige henvendelsen kan sendes på sms eller e-post. Da har du ditt på det rene hvis tiden går uten at feilen eller mangelen blir rettet opp.
- Ved for sen reklamasjon kan kravet gå tapt, selv om kravet ditt i seg selv er reelt.
Hva er "feil og mangler" og hva er det ikke? Les mer her
Det er selvfølgelig mulighet for å avtale at alle mangler skal meldes ved ettårsbefaringen, men da må du ha en skriftlig avtale på dette. Dersom det ikke foreligger noe skriftlig på denne avtalen, kan du få problemer med reklamasjonen.
På selve befaringen
- Forbered deg godt.
- Ta gjerne med en fagmann, en takstmann eller annen fagkyndig objektiv part.
- Ha en liste over de tingene du vil ta opp. Den bør inneholde det du allerede har meldt ifra om, nye ting du har oppdaget og spørsmål rundt frist for utbedring osv.
- Dere skal sammen gå over boligen rom for rom. Ta gjerne bilder, og sørg for at protokoll blir ført.
- Du kan fremme alle punktene som en samlet reklamasjon. Du har hele veien gitt beskjed etter hvert som du har oppdaget feilene, og har derfor gjort alt riktig.
Reklamasjon etter ettårsbefaringen
Dersom det dukker opp nye feil og mangler etter en ettårsbefaring har du også krav på at disse rettes opp.
- Alt som ikke er tatt inn i protokollen på ettårsbefaringen, skal det reklameres på innen rimelig tid, altså innen 2 måneder etter at feilen er oppdaget
- Absolutt reklamasjonsfrist på ny bolig er 5 år fra overtagelse. Dette gjelder ikke hvis entreprenør har opptrådt grovt uaktsomt, uærlig eller i strid med god tro.
Dokumentasjon er veldig viktig
- Husk å sjekke at boligpermen din inneholder all den dokumentasjonen den skal.
- Ved salg har du bevisbyrden for at boligen er oppført i henhold til gjeldende krav.
- Den skal inneholde samsvarserklæringer og FDV-dokument (Forvaltning-Drift og Vedlikehold). Du bør ha dokumentasjon på bad, vann og avløp, varmeanlegg, elektrisk anlegg, ventilasjonsanlegg og lignende i orden.
- Husk at kravene til dokumentasjon på arbeid ved boliger blir stadig strengere, og at du har ansvar for å ha papirene i orden. Mangler det dokumentasjon fra entreprenør eller håndverkere må du etterspørre dem raskt.
- Selger du boligen på et senere tidspunkt er det for sent om du oppdager at du ikke har all dokumentasjon. Reklamasjonsfristen har gått ut, og entreprenøren kan ha gått konkurs eller lignende.
- Du som selger har ansvar for at riktig informasjon gis videre.
- En dårlig dokumentert bolig gir trekk i takstrapporter, noe som vil bety mye for boligverdien og salgsprisen.